0
Giysisinin önündeki fermuarı açabilirler. Çorap, pantolon ve tişörtlerin önünü ve arkasını bilirler. Kendi içeceklerini bardağa koyabilirler. Yarı dolu sürahiden suyu rahatlıkla boşaltabilirler. Yardımla dişlerini fırçalayabilirler.  Palto ya da geniş hırka gibi giysileri kendileri giyebilirler. Kısa mesafeleri ayak uçlarında yürüyebilirler. İleri/ geri rahatlıkla hareket ederler: 3 yaşta okul öncesi çocukların büyük kas becerileri gelişmiştir. Yürümeyi öğrenirken, çoğu yürümeye başlayan çocuklar geri hareket etmekte güçlük çekerler. Bu dönemde çocuklar ileri ve geri rahatlıkla hareket ederler. Tek ayakları üzerinde zıplayabilirler, büyük bir topu iki elleri ile tutabilirler. 



Tek ayak üzerinde 5 sn. durabilirler: 3 yaşta okul öncesi çocuklar organize oyun ve sporlara yeterince katılabilmek için gerekli büyük kas becerileri gelişmiştir. 5 sn. nin üzerinde tek ayakla durabilirler, zıplayabilirler. Bu beceri yürüme ve koşma gibi rutin aktivitelere kıyasla daha fazla konsantrasyon-odaklanma gerektirir. Bazı büyük harfleri kopyalayabilirler. 2- 4 vücut parçasından oluşan insan resmi çizebilirler. 

       Çocuklar keskin el ve parmak hareketleri yapabilmek için kas kontrol ve konsantrasyonunu geliştirirler. Çoğu kalemi işaret parmağı ile diğer parmakları arasında yetişkinler gibi tutar. 2 veya 4 vücut parçası olan insan resmi yaparlar. Çoğu sol ellerini mi yoksa sağ ellerini mi kullanmak istediklerine karar verirler. Çoğu bebek ilk yıllarda sol veya sağ el kullanımına yönelik bir tercih göstermez. Buna karşın çoğu, ikisini dönüşümlü olarak kullanır. Birkaç ay sol elini kullanır, sonra sağ elini kullanır. Daha sonra da her ikisini eşit kullanır. 2 yaşta bazıları keskin tercih geliştirir, çoğu birkaç yıl herikisini de kullanır. 4 yaşta değişmez bir el tercihinde bulunurlar. Çocuklar keskin el ve parmak hareketleri yapabilmek için kas kontrolü ve konsantrasyonunu geliştirirler. Çoğu makası iyi şekilde kullanır.

Yetişkin kontrolünde tuvaletini kendisi yapabilir. Yürümek ve koşmak gibi rutin hareketlerden daha fazla odaklanma gerektirse de, çoğu başlarının üzerinden topu fırlatabilirler. İleriye doğru bir topu ayaklarıyla fırlatabilirler.

Çocuğun Bedensel Gelişimini Desteklemek İçin Neler Yapabiliriz? 

Basit ev işlerinde yardım isteyin. Peçete dağıtmak, masa toplama, çiçek sulama gibi gibi. Soyunmayı ve giyinmeyi öğretin. İleri geri yürümesi için oyunlar oynayın. Geri giderken arkasında çarpabileceği bir şey olmamasına dikkat edin. Önce yavaş yavaş gitmesini sağlayın, alıştıkça hızlanmasını isteyin. Bazı büyük harfleri kağıda çizin ve onun da sizinkinin aynısını yapmasını sağlayın. Makası kullanabileceği oyunlar oynayın. Gazete ve dergilerden çeşitli resimleri kesmesini isteyebilirsiniz.

Örneğin, araba resimlerini, bebek resimlerini vb. Tuvalet eğitiminde sabırlı olun. Bir çok çocuk hazır olmayabilir. Özellikle de erkek çocuklar 3 yaşından sonra hazır olurlar. Çocuğu utandırmayın ve yargılamayın. Kendi kendine dişlerini fırçalamasını sağlayın. Beğendiği fırçayı ve macunu alın. Diş fırçalama alışkanlığını kazandırmak için örnek olun. Bu alışkanlığı kazandırmayı eğlenceli hale dönüştürün. Örneğin dişlere “ Arkadaşların fırçalanmak istiyorlar. Ağzını açtığında onlara merhaba der misin?" diyebilirsiniz. Dişlerini fırçaladıktan sonra takdir edin. Birlikte top oyunları oynayın. Nasıl başın üzerinden fırlatabileceğini,
yakalayabileceğini gösterin. Sonra onun da aynı şekilde yapmasını teşvik edin. Topu ayağıyla fırlatabileceği oyunlar oynayın. Karton kutulardan her iki köşeye kale yapabilirsiniz ve topu ayağıyla kaleye atmasını sağlayabilirsiniz. Bu sırada da konuşun. Örneğin, “topu yakala, hızlı vur, nerde top? Gol oldu mu gibi.“ Makas kullanabileceği faaliyetler yapın. Renkli elişi kağıtlarını istediği şekilde kesmesini ve resim kağıdına yapıştırmasını isteyin. Sonra ne yaptığıyla ilgili konuşabilirsiniz.

Yorum Gönder

 
Top